Jaren ’80 / De allereerste buitenschermen
Het Japanse Mitsubishi is lange tijd een toonaangevende speler geweest op de markt voor digitale outdoor schermen. Achterin de jaren 70 van de vorige eeuw slaagde het bedrijf er in grote schermen te ontwikkelen die geschikt om buiten te gebruiken. Zij maakten hier gebruik van CRT-technologie (Cathode Ray Tube) en brachten deze schermen op de markt als Aurora Vision (in Japan) of Diamond Vision (Buiten Azië). Een historisch moment was de plaatsen van het eerste Diamond Vision™ mammoth outdoor color video-display systeem in 1980, deze werd geïnstalleerd in het Dodgers Stadium in Los Angeles. In deze jaren werd er dus nog geen gebruik gemaakt van LED Schermen.
Jaren ’90 / Opkomst Outdoor LED Schermen
Pas in de jaren ’90 van de twintigste eeuw maakten wij kennis met LED (Light Emitting Diode) technologie als basis voor digitale buitenschermen. De ontwikkeling van DIP (Dual In Package) Full Color LED schermen zorgden voor een doorbraak, deze werden razend populair in de wereld van outdoor advertising vanwege de enorme helderheid en levendige kleuren. In steeds hoger tempo zagen we dat statische reclameborden werden verdrongen door digitale advertentieschermen met bewegende beelden. OOH (out of Home) advertising werd dus steeds meer DOOH (Digital Out Of Home) reclame. We kunnen rustig stellen dat LED Schermen de reclamewereld flink hebben veranderd.
21e eeuw / Hogere Resolutie SMD LED Schermen
In het begin van deze eeuw bleven de innovaties op het gebied van LED Schermen elkaar in hoog tempo opvolgen. Het product werd steeds populairder, en de kwaliteitseisen steeds hoger. Omdat er met DIP-technologie beperkingen zijn qua resoluties, moesten fabrikanten inventief zijn en op zoek gaan naar manieren om Outdoor LED Schermen te maken met een hogere pixeldichtheid. Ontwikkelaars zijn hier uiteindelijk in geslaagd door gebruik te maken van SMD-technologie, wat al toegepast werd bij Indoor LED Schermen. Na een periode van flink experimenten, zijn veel makers er in geslaagd stabiele SMD Outdoor LED Schermen te vervaardigen. De laatste 10 jaar worden SMD LED Screens in massa geproduceerd en momenteel zijn dit type LED Schermen het mainstream product. De kans is dus groot dat al u vandaag de dag een LED Scherm ziet, het een SMD-variant betreft.
Toekomst / Wij volgen ontwikkelingen op de voet
LED Scherm technologie heeft de afgelopen decennia zo’n ongekende ontwikkeling doorgemaakt. Het is haast niet voor te stellen dat er de komende 30 jaar net zulke grote stappen worden gemaakt als de afgelopen decennia, maar uit sluiten kunnen wij het ook zeker niet. Voor, in ieder geval, de komende jaren verwachten wij dat LED schermen zoals wij ze nu kennen nog wel een prominente rol zullen blijven spelen in de wereld van Digital Signage. Mochten er baanbrekende innovaties plaats vinden op het gebied van DOOH-reclame, dan kunt u er op rekenen dat wij deze met u zullen delen.